Hort urbà a Barcelona.

Ara farà dues setmanes una empresa em va encarregar un hort urbà per a les seves oficines. Disposen d’una terrassa d’uns setanta metres quadrats i hi volien instal·lar un hortet que fes goig. No m’ho vaig pensar dues vegades, vaig acceptar la proposta i m’hi vaig posar de cap.

El primer que vaig fer va ser calcular la càrrega màxima que podia suportar la coberta i limitar-me a la meitat d’aquest pes, sempre tenint present que el substrat moll pesa més que no pas sec. Un cop amb això clar van començar a córrer les neurones. Vaig optar per fabricar jo mateix les taules de cultiu. Les dimensions que ells reclamaven no em permetien comprar una taula de cultiu convencional. El pes havia de quedar repartit sobre varies bigues de l’edifici i les taules corrents solen tenir quatre potes.

Vaig optar per utilitzar biguetes de ferro en forma de T, planxa d’acer galvanitzat per a la base i eco travesses per als marges de la taula.

8_gd

Bigueta de ferro de 6 cm.

pegaso

Planxa d’acer galvanitzat. Aquest model s’anomena Pegaso

art1761557_nuff01

Eco travessa de fusta de pi tractada amb auto clau

Amb els elements constructius decidits el següent pas era realitzar un projecte que els pogués engrescar, en altres paraules, els havia de convèncer que jo era la persona que buscaven i necessitaven per a realitzar aquell hort.

Taules amb reg

    En aquesta planta es poden veure les dues estructures d’hort amb la instal·lació de reg.

Taula perspectiva

Fotomuntatge del projecte.

Amb el projecte acceptat em vaig posar a treballar per fer-lo realitat. Vaig construir les taules abans de muntar-les al lloc definitiu, d’aquesta manera els estalviava sorolls i brutícia.

20130509_174236

Base de ferro de l’estructura.

20130510_092724

Amb la planxa i començant a fer els marges de fusta.

20130510_112404

Ancoratges interns.

IMG-20130510-WA0002

Ja les tenim.

Un cop fet això va tocar desmuntar-les i traslladar-les al seu emplaçament final.

20130514_112040Ja ho tenim tot a lloc.

IMG-20130514-WA0000

Punts de soldadura entre les bigues. No cal soldar massa per que sigui més fàcil de desmuntar en cas necessari.

20130514_181003

Ho cobrim amb una capa de geotèxtil.

20130514_195541

El substrat ha de ser l’adequat per a que pesi poc. En aquest cas està composat per una mica de terra adobada, molta fibra de coco i força fem compostat.

IMG-20130517-WA0000

Hauria d’haver tingut el reg llest abans de plantar, però de vegades les coses van com van i s’han d’afrontar de cara.

20130517_172220

A cada taula de cultiu li vaig assignar una aixeta independent, així, en el cas que una d’elles quedi buida o s’opti per un cultiu diferent, es pot limitar el reg.

20130522_145000

I ja gairebé acabant hi he afegit unes tapetes de fusta a la base, a més de fer-ho més bonic serveixen per protegir contra els cops que els nostres peus puguin proferir a la base de ferro, sabem qui sortiria perdent en aquesta batalla oi?

Per últim hi afegirem una capa protectora (mulching) de palla, ens protegirà els sòl de l’excés de radiació solar i l’assecament ( l’hort està en una terrassa d’un principal, amb molta irradiació solar i poca ventilació ). Aquesta capa protectora fa que l’aigua dels sòl no s’evapori en excés i a més capta l’aigua que s’evapora i així torna al sòl. La degradació de la palla també és positiva per la substrat.

Pel que fa al reg, he programat un reg de curta durada però amb intervals de vuit hores, si l’hort fos al camp hauria fet dos regs diaris de més temps, tractant-se d’una terrassa amb tanta insolació he pensat que aquesta seria la millor manera de mantenir l’hort amb un cert grau d’humitat sense que l’aigua acabés a la coberta de la terrassa.

Bé, què puc dir a títol de cloenda? Doncs que aquesta feina m’ha resultat molt gratificant, sobretot vist des de la perspectiva d’avui, amb el repte superat i amb l’orgull d’haver fet una cosa ben feta. Les hortalisses van progressant, semblen felices, espero poder afegir alguna foto més a l’entrada quan això sembli una selva carregada de fruits, també espero que me’ls deixin tastar…

Fins aviat i bona teca!

Leave a Reply

